Dette er ikke bare et praktisk problem, det er et alvorlig tilbakeslag for næringsliv, bosetting, beredskap og norsk tilstedeværelse i nord. Det er langt mellom det regjeringen sier, at Øst-Finnmark er strategisk viktig, og det som skjer i praksis.
Et alvorlig tilbakeslag for en strategisk region
Øst-Finnmark har lenge vært omtalt som Norges geopolitiske frontlinje, et område der tilstedeværelse, aktivitet og kommunikasjon er avgjørende for både samfunnssikkerhet og nasjonal suverenitet.
Når flytilbudet reduseres, svekkes også Norges evne til å opprettholde både bosetting, beredskap og næringsutvikling i nord. Med færre avganger inn og ut av regionen blir prisene høye og logistikken svært krevende.
For næringslivet i Øst-Finnmark er flyrutene ikke kjekt å ha – de er helt nødvendige. Bedrifter, offentlige virksomheter og organisasjoner merker allerede konsekvensene.
Det er ikke lenger mulig å reise til Oslo og tilbake på én dag. Møter, leveranser og kursing må planlegges over flere døgn – og kostnadene øker dramatisk.
– Dette rammer hele regionens evne til å fungere, sier Per Ivar Harila, leder i Vadsø Næringsforening.
– Bedrifter får høyere kostnader, ansatte får mindre tid hjemme, og viktige prosjekter må utsettes. Vi merker konsekvensene allerede.
Industrien kjenner trykket. Barel AS i Kirkenes, som eksporterer elektronikk til markeder over hele verden, opplever nå økende usikkerhet i leveringskjeden.
– For oss handler dette om pålitelighet, sier daglig leder Bård Gamnes. – Vi ligger 2000 kilometer unna nærmeste kunde. Enhver trussel mot logistikken, uansett om den er reell eller kun opplevd, kan skape tvil rundt vår leveranseevne.
Som familiefar kjenner jeg også selv på hvordan økt antall reisedager tærer på familieliv og livskvalitet, og hvor mye lettere det hadde vært om min familie og jeg bodde ved vårt hovedkontor i Sverige, fortsetter Gamnes.
-Skal vi utvikle Finnmark, så må vi tiltrekke oss nye hoder og nye næringer, og da er gode flyforbindelser en forutsetning for å få det til. Skal vi klare å styrke flytilbudet i Finnmark, så må vi satse på Kirkenes som flyplass NAV. – Thor Morten Bråteng, lokal næringsdrivende.
Undersøkelsen viser tydelige utslag
I mai gjennomførte Kirkenes og Vadsø Næringsforeninger sammen med NHO Arktis en felles undersøkelse blant bedrifter i Øst-Finnmark.
Hele 79 virksomheter svarte på kort tid – fra industri og energi til reiseliv, offentlig sektor og tjenesteyting.
- 73 prosent oppgir at de mister muligheten til å gjennomføre dagsmøter i Sør-Norge.
- 63 prosent sier det vil gå ut over kurs, kompetanseheving og opplæring.
- 38 prosent mener flykuttet vil svekke rekrutteringen til regionen.
- 19 prosent frykter konsekvenser for varelogistikk og leveringssikkerhet.
– For næringslivet er dette tid og penger som går tapt, sier Kristina Amalie Hamre, leder i Kirkenes Næringsforening.
– Når vi må bruke to til tre døgn i stedet for én på en Oslo-reise, får det direkte effekt på lønnsomheten og konkurranseevnen. Dette er ikke bærekraftig – verken for bedriftene eller regionen. Supplerer Harila.
Et regionalt problem – med nasjonale konsekvenser
Kuttet i kveldsruta rammer ikke bare næringslivet – det påvirker også beredskap, rekruttering og samfunnsutvikling.
Øst-Finnmark huser både Forsvaret, grensevakt, industri, energi og et internasjonalt reiseliv. Når transportårene svikter, svekkes Norges operative tilstedeværelse i nord.
– Dette står i direkte motsetning til regjeringens Nordområdestrategi, sier Hamre.
– Strategien slår fast at aktivitet og bosetting i nord er en forutsetning for norsk sikkerhetspolitikk. Da må logistikken fungere – ellers bryter hele systemet sammen.
I fiskerihovedstaden Båtsfjord merkes det også hardt:
– Etter at kveldsflyet forsvant har reisene våre blitt både dyrere og mer tidkrevende. Effektive møter, forhandlinger og påvirkningsarbeid kan ikke erstattes av Teams, og vi må ofte reise store omveier for å komme oss til Oslo, Bergen eller utlandet. På min siste tur måtte jeg forlate møtet to timer før slutt for i det hele tatt å rekke hjem – og måtte likevel bruke en ekstra natt på hotell. Det skaper unødvendige kostnader og gjør terskelen for å reise høyere. Hele regionen blir mer isolert, og avstanden til hovedstaden oppleves enda lengre. For fiskerinæringen er dette kritisk: mannskap, redere og servicefolk må komme seg effektivt til og fra, sier Frank Kristiansen, leder av Båtsfjord Handelsstands fiskerigruppe.
Forskningsmiljø preges også:
– For oss er tidsbruk helt kritisk. Oppdrag som tidligere ble løst på ett døgn, tar nå to eller tre. Det betyr både tapt tid, tapte inntekter og i verste fall tapte kunder. Vi håndterer levende biologisk materiale som dør dersom transporten stopper opp. Før kunne vi bestille varer i Oslo før stengetid og få dem i Båtsfjord neste morgen – nå tar det gjerne et helt døgn ekstra. Uten kveldsflyet mister vi fleksibilitet både i utsendinger, mottak og besøk fra sør, sier Mattis A. Tangeraas, daglig leder i Båtsfjord Laboratorium.
Reiseliv i hele Øst-Finnmark preges sterkt:
– Når man fjerner kveldsruta fjerner man også muligheten for overgang samme dag for turister som vanligvis kommer inn til Oslo på morgen eller formiddagen. Du vet selv hvordan du velger bort destinasjoner som krever ekstra overnatting. I tillegg vil redusert setekapasitet øke prisene på gjenværende seter fordi de er blitt færre. Færre er lik dyrere! Tove Mette Antonsen, daglig leder ved Vardø Hotel.
– Vi konkurrerer om internasjonale turister som ofte sammenligner flere nordlige destinasjoner samtidig. Når reisen til Kirkenes blir mer tungvint enn til andre steder, taper vi i konkurransen. Det handler om forutsigbarhet og tilgjengelighet, sier Silje Randa, daglig leder ved Snow Resort Kirkenes.
Et nasjonalt ansvar
Både Kirkenes Næringsforening, Vadsø Næringsforening og NHO Arktis mener dette nå må løftes opp som et nasjonalt spørsmål.
– Et velfungerende flytilbud i nord er ikke luksus – det er en del av Norges infrastruktur og helt avgjørende for virksomhetene i nord, sier Sigrid Ina Simonsen, regiondirektør i NHO Arktis.
Kan avgiftsreduksjon være løsningen?
Flyplassforum i Øst-Finnmark har de siste månedene kartlagt konsekvensene og hatt jevnlige møter for å diskutere situasjonen. Flyplassforumet merker seg at selskapene peker på at margingene på flygninger til nord er for dårlige grunnet et stadig økt kostnadsnivå, og man har stiller spørsmål ved om avgiftsreduksjon på Høybuktmoen (Kirkenes) lufthavn kan være en løsning.
– Situasjonen er i ferd med å bli kritisk, og krever politisk forståelse og handling. Vi kan ikke leve med at Øst-Finnmark kobles av resten av landet. Øst-Finnmark trenger en kveldsrute til Oslo, sier Hamre.

