for og av næringslivet

Disse kommer til næringslivsdagen i Kirkenes 27.oktober

21. september 2022 | Skrevet av : Magnus Mæland

Næringslivsdagen i Kirkenes er en hyllest av lokalt næringsliv. Årets tema er "Hva skjer hvis vi tar muligheten?". Hva vil egentlig skje i et lokalsamfunn når man sier ja til næringslivet? Og hvordan skal vi forholde oss til et Europa som er mer uoversiktlig og konfliktfylt? Næringslivsdagen arrangeres i samarbeid med Finnmarken, Sparebank1 Nord-Norge og Sør-Varanger kommune.

Meld deg på næringsdagen i Kirkenes 27.oktober her!

Under næringslivsdagen blir serviceprisen og næringslivsprisen delt ut under bankettmiddagen på kveld. Mobildata vant serviceprisen i fjor, og Haneseth Kirkenes vant næringslivsprisen.
Næringslivsdagen i Kirkenes avholdes torsdag 27.oktober på Ofelas Arena. For å svare på spørsmål "hva skjer hvis vi tar muligheten" vil følgende innledere komme:

Laks for milliarder - Ordfører i Skjervøy kommune, Ørjan Albrigtsen (Krf)

Skjervøy er et lite fiskevær i Nord-Troms, men som har blitt stor på oppdrett. Lerøy Aurora har et lakseslakteri med 200 ansatte og skal investere nye 400 millioner kroner. Tidligere har MOWI investert og bygd et smoltanlegg til 500 millioner kroner. Det er mye laks og store summer. Hvordan har Skjervøy kommune klart dette?

Industritoget i Nord-Norge - Daglig leder for Narvikregionen Næringsforening, Svein Erik Kristiansen

Hvorfor er Narvik flaggskipet til Aker Horizon hvor de selv snakker om investeringer på 50 milliarder? Hvordan kom dette til? Hvordan har kommunen lagt til rette og hvordan blir lokalt næringsliv inkludert?

Norges mest attraktive kommune - Enhetsleder for plan- og byggesaksenheten i Harstad kommune, Jan-Inge Lakså

Harstad kommune kom på pallplassen i kåringen av Norges mest attraktive kommune i 2022. Hvordan klarte de det? I Begrunnelsen fra juryen ble det pekt på ambisjonene om å være en kulturby, at man hadde lyktes med å legge tungtrafikk utenfor sentrum og utviklet havnefronten. Hvilke politiske vedtak gjorde de? Hvordan jobbet byråkratiet og politikken sammen?

Sikkerhetspolitikk påvirker Kirkenes - Daglig leder for UTSYN- Forum for utenriks- og sikkerhetspolitikk, Hedda Langemyr

Med en ny sikkerhetspolitisk kurs i Norge, hvor finsk og svensk NATO-medlemskap kan endre mye, hva vil da skje med lille Kirkenes? Hva vil skje på grensen til Russland? Tror man det vil bli militær opprustning i vårt lokalsamfunn? Er det realistisk med en jernbane fra Rovaniemi til Kirkenes, eller er det bare drømmetenkning?

Bygge uten strøm? - Utviklingsdirektør Varanger Kraft, Guro Brandshaug

Europa er i en energikrise, og det er ingen ledig strømkapasitet igjen i Finnmark. Det er manglende forsyningslinjer og store oljefelt skal elektrifiseres i kampen mot klimakrisen. Det står rett og slett stille. Vi trenger mer kraft, men hva betyr egentlig det? Hvor skal vi hente energien vi trenger for å kunne ta del i det grønne skiftet og skape nye spennende arbeidsplasser?

Innovasjon, kompetanse og unge folk - Prosjektleder Sør-Varanger Utvikling, Maja Kruse

Sør-Varanger kommune kan bli et senter for innovasjon og entreprenørskap hvis man legger til rette for det. ICE Innovasjonsfestival samler startups, investorer, partnere og media til en festival hvor man kan delta i forskjellige løp som ICE Arctic Innovation Challenge, Arctic Startup, Experience the Arctic, ArcTech - The next big thing og Creativ North.
Målet med innovasjonsfestivalen er å bringe sammen smarte mennesker som tar utfordringen og er med å skaper løsninger i Kirkenes.

Er Kirkenes og Finnmark for langt unna for å skape morgendagens løsninger? Er det for kaldt? For mørkt? Eller må vi endre måten vi tenker på?