aaaa

Hva skal næringsforeningen være?

01. september 2021
Kirkenes Næringsforening er nyoppstartet. Fordelen er at medlemmene får mulighet til å bygge en ny forening for fremtiden. Ulempen er at alt må bygges fra scratch.
Heldigvis finnes det mange næringsforeninger som Kirkenes Næringsforening kan lære av. Undertegnede har vært i samtaler med Hammerfest, Alta, Narvik og skal snakke med enda flere næringsforening om deres drift. Tilbakemeldingen er at vedtektene og serviceavgiften må være bygget for en tid hvor det er uenighet. Det er som i samlivet ellers, man må ikke begynne å lage en avtale når man skal skilles. Denne muligheten får medlemmene i Kirkenes Næringsforening i en god prosess.

13.oktober skal det være ekstraordinært årsmøte i Kirkenes Næringsforening. Målet med møtet er å sette ned to grupper som skal jobbe med henholdsvis vedtekter, og serviceavgift og kontingent. Dette er ryggmargen til Kirkenes Næringsforening. Valgkomite frem til det ordinære årsmøtet april/mai 2022 må også nedsettes. Med dette grepet får medlemmene i Kirkenes Næringsforening lang tid på å lage vedtekter som holder seg under en krise, og som ikke er laget i hastverk.

Fremtiden til Kirkenes Næringsforening bestemmer det lokale næringslivet. Det er pekt ut to naturlig retninger: Interesseforening og møteplasser. Når næringslivet snakker med samlet stemme, så vil beslutningstakerne lytte. Det skal være særdeles vanskelig å se bort fra næringslivets mening. Nettverk, seminarer, kurs og  sosiale treff er viktigere enn man tror. Det er lettere å møte en fremtidig samarbeidspartner etter et faglig møte med noe attåt i glasset, enn å ringe rundt i håp om å snakke med noen som egentlig ikke har tid til å besvare mailer eller å sitte å høre på en velfundert pitch.

Vi sitter i samme båt i Sør-Varanger. Og retningen på båten blir rettere og lettere når vi er samlet.