olaf tufte
Olaf Tufte var hovedinnleder under næringslivsdagen i Kirkenes 22.september 2021.

Velkomsttale næringslivsdagen i Kirkenes

22. september 2021

Velkommen til den første næringslivsdagen i Kirkenes. En hyllest av det lokale næringslivet i Sør-Varanger. En hyllest av mennesker som har tatt risiko for å skape sin egen arbeidsplass og arbeidsplasser til sitt lokalsamfunn. Velkommen!

Den her dagen er et samarbeid mellom Kirkenes Næringsforening, Finnmarken, Sør-Varanger kommune og sparebanken Nord-Norge. En treenighet av makt hvor det sivile samfunnet, møter offentlig sektor og det private næringsliv. Hvor man er avhengig av hverandre for å lykkes. Og jeg er overbevist om at man vil lykkes mer, og at man faktisk vil være lykkeligere selv som menneske, hvis man ser det beste i hverandre og seg selv. At man ser det beste i det private næringslivet, at man ser det beste i Sør-Varanger kommune og at man ser det beste i mediene. Vi må akseptere våre feil også. Folk gjør feil. Jeg gjør feil hver dag.

Det er utrolig hvor mye man kan utrette hvis man snakker med hverandre, istedenfor om hverandre.

Hvilket lokalsamfunn ønsker vi oss? Et samfunn hvor man smiler til hverandre, eller et samfunn hvor man skuler på hverandre. Vil man godte seg i det nyeste ryktet, eller vil man vende det andre kinnet til og være skeptisk til påstander som baserer seg på andres feil og mangler. Er vi sikker på at det vi blir fortalt er basert på kunnskap og fakta? Eller skal vi godta sannheter som er skutt fra hofta. Grekere er kanskje ikke de beste med statsfinanser, men de hadde noen dyktige filosofoer. Aristoteles sa: «Hva vinner løgneren med løgnen? At menneskene ikke lenger tror at de kan tale sant.»

I en tid hvor vitenskap og fakta, tro det eller ei, er under press. Så er det maktmenneskers plikt og holde sannheten og fakta i hevd. I denne sal sitter kun mennesker med makt og innflytelse. Det er vi selv som bestemmer hvilket samfunn vi ønsker oss, og endring kan kun komme gjennom et ønske om å endre egen adferd først. Den store amerikanske filosofien, Peter Parker også kjent som spiderman, sa det bra:  «With great power, comes great responsibility.»

Vi må utfordre de etablerte sannhetene. Ikkenes, skal bli til «ja, det får vi til». Vi må utfordre hverandre på etablerte sannheta, og samarbeide om å bryte ned negativitet, og erstatte det med positivitet. Det er enkelt å være mot noe, det er vanskelig å skape noe.

Næringslivet skaper utrolige verdier. Finner på utrolige ting. Næringslivet er beviset på at genialitet balanserer på et knivsegg mot galskap. High end restaurant i Bugøynes. Restobar i Kirkenes. Ost i Pasvik? Bedrifter som spesialisere seg på elektronikk for krevende og farlige miljøer. Skipsverft med største delen russiske båter som kunder. Digitale testsenter for båtlapp og sertifisering for offentlige innkjøp. Hvem er det som finner på dette? Og ikke minst, tjener penger på det?

Mange av ideene som folk har skapt verdier på i vår kommune kunne bare bli skapt i Sør-Varanger kommune, men med veldig mange av disse ideen kunne verdiene blitt skapt andre plasser enn på den lille jordflekken vi kaller Sør-Varanger. Det handler ikke om hvem du er eller hvor du bor, det handler om du tror nok på deg selv og ideen din.

Vi liker å si at vi bor på en spesiell plass. I senteret av barents. En unik geopolitisk posisjon. Om vi tjener nok på det, nei. Vi burde tjene mer. Men her vi bor er det muligheter som det ikke er andre plasser. Og noen av de mulighetene er gudegitt av naturen.

EU, som er det området hvor over 80 % av det vi eksporterer i Finnmark går. Har 3 strategier for fremtiden. Digitalisering, det grønne skiftet og industriell sjølråderett. Man skal ikke være avhengig av Kina og USA, men Europa skal være avhengig av Europa selv. Store ord vi kanskje har hørt før. Men hvor er det vi har grønn energi? Hvor er de vi har mineralene vi trenger til det grønne skiftet? Hvor er det mulighet for å hente mat for å mate en større verdens befolkning? Nordområdepolitikken møtes her, men vi er avhengig av at vi selv er fremoverlent, at politikere er fremoverlent og at nasjonen ser nordover med konkret handling. Noen ganger så handler det bare om å si ja! Og om å se det beste i sin neste.

Den her dagen skal hylle dem som har gjort noe med ideen sin. Som har tatt risiko. Som har kanskje tapt, men så børstet av seg støvet og prøvd på nytt. Denne dagen er for de som skaper verdier, og for de som jobber for at verdiskaperne skal ha best mulig arbeidsvilkår.

Vi skal dele ut næringslivsprisen til en bedrift som har bevist pågangsmot, kreativitet og godt entreprenørskap. Og vi skal dele ut serviceprisen til en bedrift som har gitt god service.

Dette er dagen for å lytte til inspirerende og kloke ord. En dag for å spise god og lokal mat. Drikke godt. Og ha det gøy sammen. Dette er dagen for det lokale næringslivet i Sør-Varanger.

Jeg vil takke for meg, og gi ordet til konferansieren for dagen. Gi en varm applaus til banksjefen for næringslivet, Sparebanken Nord-Norges Ulf Tore Isaksen.